Riksteatret – Nei og atter nei

ARRANGØR: Riksteatret

FORHÅNDSKJØP SNACKS OG DRIKKE

Slik virker forhåndskjøp

Du kan nå kjøpe snacks og drikke som settes klart til deg før arrangementet. Hvis det er pause vil det kun være mulig å forhåndskjøpe til pausen.

Klikk her for å forhåndskjøpe

Arrangementet starter presis. Foajé og Kulturhusbaren åpner 1 time før arrangementstart. Du viser billetten ved inngang til salen. Om du har mobilbillett bør den lastes ned før inngang for å unngå kødannelse..

Riksteatret – Nei og atter nei

Nina Lykke sparer ikke på kruttet når hun tar tidsånden på kornet og får oss til å le av oss selv. Gled deg til en nådeløs satire over våre liv!

Ingrid og Jan har vært gift i et kvart århundre og bor i en villa med de to sønnene sine. Guttene er store nok til å regnes som voksne, men oppfører seg som hotellgjester. For Ingrid har både familielivet og læreryrket mistet glansen. Jan, derimot, får opprykk til avdelingsdirektør i departementet og blir overmannet av en ny og energisk giv. Og av den langt yngre rådgiveren Hanne, som er i ferd med å bli akterutseilt på familiefronten. Det er på tide å ta grep.

"Nei og atter nei" er en skarp, morsom og ubehagelig roman om kjernefamiliens kår i et samfunn hvor øyeblikkets lyst er den edleste ledestjerne og ingenting er så drøyt at det ikke kan forsvares med individets trang til frihet.

Med kritikerroste Maren Bjørseth i registolen og Ingunn Øyen, Anders Mordal og Mari Hauge Einbu på scenen, kan ikke dette bli annet enn en fest av en forestilling, som mange vil kjenne seg så altfor godt igjen i.

Anmelderne mener:

• "Romanen fungerer vel så godt på scenen som mellom to permer" - Aftenposten
  • "Ja og atter ja! (..) genuint underholdende og ytterst treffende teater" - Vårt Land
  • "Det skal godt gjøres å ikke le høyt" -  Trønderavisa
  • "Det er teater i sin enkleste form, og ikke kjedelig et sekund" - Adresseavisen

På scenen

Ingunn Øyen, Anders Mordal og Mari Hauge Einbu

Team
Regissør: Maren E. Bjørseth. Dramatiker: Liv Heløe. Scenograf: Signe Gerda Landfald. Kostymedesigner: Marianne Sembsmoen. Lysdesigner: Ingrid Skanke Høsøien. Lyddesigner/komponist: Alf Lund Godbolt. Dramaturg: Kristofer Blindheim Grønskag. Produsent: Silje Vigerust Vinjar

Av Nina Lykke

Dramatisert av Liv Heløe
Urpremiere: Oslo / Nydalen 16. feb 2023