Utsolgt

DANS PÅ SKEIVÅ – Harald Beharie, Batty Bwoy (2022)

Søndag 28. august kl. 19:00

VARIGHET: 80 min, Kunstnersamtale i foaje rett etter forestilling
ARRANGØR: RAS/Dans på Skeivå!

FORHÅNDSKJØP SNACKS OG DRIKKE

Slik virker forhåndskjøp

Du kan nå kjøpe snacks og drikke som settes klart til deg før arrangementet. Hvis det er pause vil det kun være mulig å forhåndskjøpe til pausen.

Klikk her for å forhåndskjøpe

Arrangementet starter presis. Foajé og Kulturhusbaren åpner 1 time før arrangementstart. Du viser billetten ved inngang til salen. Om du har mobilbillett bør den lastes ned før inngang for å unngå kødannelse.

DANS PÅ SKEIVÅ – Harald Beharie, Batty Bwoy (2022)

Batty Bwoy er Jamaicansk slang for en skeiv eller feminisert mann og betyr “rumpegutt”. Batty Bwoy er et ovdyr, en “muderous” og “flaming queen”. Batty Bwoy påkaller hensynsløs “batty energy” og ømhjertet begjær mens hen kravler, svelger og inhalerer. Batty Bwoy er en uforutsigbar skapning, og avdekker kjærligheten og skrekken av deres tilstand. Hens dans stuper inn i absurde homofobe narrativ og er inspirert av demoniske og mytiske dimensjoner i disse fordrevne kroppene. Det er en solo som ikke starter med et spørsmål eller kritikk, men fra et sted fylt av lekenhet og begjær, viklet inn i vold og sjarm. Batty Bwoy utspiller seg som en kroppslig fiksjon, uatskillelig fra svart skeivhet.

Batty Bwoy er et samarbeid med kunstnerne Karoline Bakken Lund, Veronica Bruce og prog-rock bandet Ring van Möbius. Arbeidet er en co-produksjon med Dansens Hus, Oslo og RAS, Sandnes og hadde urpremiere 20.januar 2022.

I forestillingen tar Beharie for seg sedimenterte fortellinger om det skeive, og frykten for den skeive kroppen som en pervers, avvikende skikkelse. Beharie har søkt inspirasjon i sine Jamaicanske røtter og Dance Hall musikk, en populær sjanger som dominerer klubbmiljøet på Jamaica, og som historisk ofte har inneholdt sterkt homofobiske sangtekster. Arbeidet tar for seg mytologier, fantasier, og følelser rundt skeiv kropp og identitet. Uttrykket «Batty Bwoy» brukes for å mane fram en ambivalent skapning som eksisterer i brytningspunktet mellom den prekære kroppen og frigjort kraft, glede og batty energy.

Kunstnersamtale i foaje rett etter forestillingen:
Forestillingen etterfølges av en kunstnersamtale med utøver Harald Beharie. Samtalen ledes av dansekunstner og førsteemanuensis ved Fakultet for utøvende kunstfag, dans (UiS), Brynjar Åbel Bandlien. Samtalen varer 20-30 minutter.

MEDVIRKENDE
Kunstnerisk ansvar og koreografi: Harald Beharie
Utøver: Harald Beharie
Kunstneriske samarbeidspartnere: Karoline Bakken Lund og Veronica Bruce
Skulptur: Karoline Bakken Lund og Veronica Bruce
Komponist: Ring van Möbius
Lyddesigner: Jassem Hindi
Ytre øye: Hooman Sharifi, Inés Belli
Støttet av: Kulturrådet, Fond for lyd og bilde, Sandnes Kommune og TOU.
Co-produsenter: Dansens Hus og RAS
Foto: Julia Hrncirova
Varighet: Cirka 80 min.
Takk til Tobias Leira og Ingeborg Staxrud Olerud

ENGELSK
Batty Bwoy is the Jamaican slang term for a gay or effeminate man and means "butt boy".

They are a predator, a murderous and flaming queen.  Batty Bwoy invokes the ruthless batty energy and its desire, while crawling, swallowing and inhaling. Their dance dives into absurd homophobic narratives and is inspired by the demonic and the mythical dimension of these displaced bodies.  Batty Bwoy are a rogue creature, and uncovers the love and the horror of their condition. It is a dance solo which starts not with a question, or a critique, but from a place of play and desire, entangled in violence and charming cruelty. Batty Bwoy is a corporal fiction, inseparable from queer blackness.

The performance is a collaboration with artists Karoline Bakken-Lund, Veronica Bruce and the prog-rock band Ring van Möbius. The project is a co-production with Dansens Hus, Oslo and RAS, Sandnes and premiered January 20th, 2022.

Choreography: Harald Beharie
Performer: Harald Beharie
Artistic collaborators: Karoline Bakken Lund og Veronica Bruce
Sculpture: Karoline Bakken Lund og Veronica Bruce
Composer: Ring van Möbius
Sound designer: Jassem Hindi
Outside eye: Hooman Sharifi, Inés Belli
Supported by: Kulturrådet, Fond for lyd og bilde, Sandnes Kommune og TOU.
Co-producersr: Dansens Hus and RAS
Photo: Phillip Mcleod